tirsdag 24. februar 2009

Faste

I morgen er det askeonsdag. Fra gammelt av var dette første av de 40 dagene med faste, som ender til palmesøndag. I vår tid er fasten lite på agendaen, og den eneste konnotasjonen som foreligger er til muhammedanernes faste - som vil si ingen mat så lenge solen er oppe i hele fastetiden. Hva fasten innebærer for kristne er så godt som ukjent, fordi tradisjonen for faste har vært død i lang tid. Det gir oss en gylden mulighet til å gjøre fasten til akkurat det vi vil.

Min faste skal være å gi avkall på noe. Jeg har bestemt meg for alt av søtsaker, i en bred definisjon. Det vil si, ingen godteri, is, potetgull, dessert, søtbakst, kake osv. Hvilken sinnsyke dogme er det som får meg til å gjøre slike ting tenker du kanskje? Noen lader fasten med noe religiøst, og med god grunn, men jeg ser god grunn til å sekularisere den (slik som har blitt gjort med alle andre religiøse markeringer). Vi lever i et overflodssamfunn, og selv er jeg pinlig klar over hvor sentral jeg og alle andre er i dette. For meg er søtsaker det største problemet. Her er jeg dårlig til å kutte ned på, og kaster stadig bort penger på ting som ødelegger kroppen min. På samme måte som en bruker andre tider til å vise at man er glad i hverandre o.l., kan fasten være en tid der man tenker litt over seg selv, og hva en selv gjør. Her kan en forbedre seg selv. Når jeg bestemmer meg for å være uten søtt i førti dager, kan det forhåpentligvis hjelpe meg til å se hvordan jeg kan klare meg med mindre søtt til vanlig. Om ikke, så har jeg fortsatt hatt førti dager med mye mindre sukker- og fettinntak, og det er jo ikke å forakte.

Ikke alle vil tre så drastisk til verks, men det finnes som sagt ingen tradisjon, ingen "oppskrift" på fasten, så en kan skreddersy den selv. Jeg kan komme med et par eksempler:

1) Kjøttfri faste
Bruk fasten på å utfordre deg selv til å spise mindre kjøtt, ved å ha en kjøttfri faste. Man kan også sette som mål å ha en faste med bare tre kjøttmåltider i uken. Eller bare kjøtt til brødskiven, ikke til middag. Variantene er uendelige.

2) Rettferdig faste
I hele fasten kan man unngå å spise sjokolade som ikke er Fairtrade-merket, i solidaritet med dem som jobber på kakao-plantasjene. Sjokoladeforbruket ditt kommer nok til å reduseres litt i fasten, men det er jo ikke ensbetydende negativt, langt der fra. I tillegg kan det være du får smaken for litt rettferdig sjokolade, og begynner å kjøpe det.

3) Shoppefri faste
Ingen nye klesplagg i hele fasten. Du har høyst sannsynligvis nok med de klærne du har akkurat nå, og da kan du utfordre deg selv til å ikke kjøpe nytt, med mindre det er et skrikende behov. Det kan du spare penger på, og du sparer miljøet og jordas ressurser. Fordelene er mange med andre ord.

4) Kollektivfaste
Bussen er din venn. Bruk fasten til å ikke kjøre bil, eller kjøre minst mulig bil. Gå, sykkel eller ta bussen de strekningene du skal. Kanskje du kan beregne litt mer tid til veien, og så går du distansen. Da får du mosjon på kjøpet, og du slipper å bruke penger på treningsstudio.

5) Hvit faste
En alkoholfri faste er en annen måte å tilbringe fasten. Prøv ut hvordan det er å være avholds, kanskje det gir noen tankevekkere, eller kanskje du bare sparer litt penger. Uansett kan gevinstene være mange.


Disse eksemplene er bare noen få jeg har. Man kan kombinere dem, velge ut deler av dem, eller finne på helt egne ting. Hvis det er veldig vanskelig, kan man også si at en dag i uken, f.eks. søndagen, gjelds ikke fasten (bare pass på at du ikke gjør opp for hele resten av uken på den dagen, for da går spinninga opp i vinninga). Man kan også sette seg mål som at alle pengene man sparer på den fastingen man gjør, kan doneres til en veldedig organisasjon. Slik hjelper du enda mere med din faste. Og husk, det er ingen vits å lure seg selv. Om du er vegetarianer er det ikke vits å si at du faster ved å ikke spise kjøtt.

Og om du ikke leser dette før fasten har begynt, så er det selvfølgelig lov å hoppe på halveis.

Lykke til!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kult! Jeg tror min faste skal bli å ta så lite rickshaw og annen offentlig transport som mulig. Jeg trenger virkelig å gå mer. Jeg har stor respekt for sånne folk som deg, som fikser godterinekt. Å være veggis er barnemat i forhold :p

Anonym sa...

Ikke dumt, ikke dumt.
Hmm, tror min faste ville vært det med godterstopp og mer trening kanskje;P

Andreas sa...

Det er jo absolutt en faste som er verdt å gjennomføre :)